Growing on brine shrimp

Bi-Weekly discussion topics.

Re: Growing on brine shrimp

Postby Amie » Fri Aug 07, 2009 12:05 pm

I've never done them in a tank, just a 1 gallon container. Tell you what, I'll run up to brineshrimpdirect today, get some live ones from them, put them in a container with food and take a picture for you.
Amie
Moderator

State/Region: Utah
Country: USA

Postby DrHsu » Fri Aug 07, 2009 12:17 pm

I thought this topic was more or less dead....I was just showing Peter Schmeidal last week the reason why I don't grow out brine shrimp (not that I could do it anyway :D ). Peter: you can tell them :mrgreen:
Li Chieh

Otherwise known as marinebetta in most marine forums.....

.....................................................................

"It's what you learn after you think you know it all..that matters" - Anon
DrHsu

Postby Amie » Fri Aug 07, 2009 12:59 pm

I wish I knew what I wasn't telling you, because I really just dump them in a container and they grow to adults. I've got some in containers right now that are so nasty that I can barely see them. I'll just run and take a picture of them right now.
Amie
Moderator

Postby Amie » Fri Aug 07, 2009 1:40 pm

Here are pictures I just barely took. And just so you know, I'm really not trying to grow these for any particular reason, I just dump them in containers because I have extra nauplii and don't know what to do with them. I will syphon them out and feed them to my fish just for a treat once in a while.

This is usually the size of container that I put them in. These bs have been in here for at least 3-4 months or more. There are a few smaller ones in there that I didn't put in there so they have obviously had a few live babies recently.
Image

The only reason I am attaching this next picture is to compare the container next to the brine shrimp container. The brine shimp container needs food now. The container next to it just got fed last night. It has rotifers in it, but it's the same concept.
Image

Now this picture, I definitely debated on posting because it's a little embarrasing. This is usually what I do with left over nauplii. I just leave them in the container that I syphoned them into in the first place. I forget to top them off and the water gets really nasty. This container has been around longer than I can remember, probably 6+ months. It used to have more brine shrimp in it, but there are 4 left in the container now. This is why I can't understand DrHsu's comment because I just can't kill these guys. They eventually die of old age.

Image

Requested translation:

Here sind ein paar Bilder, die ich gerade mal so gemacht habe. Und nur dqamit ihr Bescheid wisst, ich versuche nicht, sie aus irgendwelchen Gruenden zu zuechten. Ich kippe sie einfach in Behaelter, da ich extra Nauplii habe und nicht weiss, was ich mit ihnen machen soll. Ich sauge sie hin und wieder raus und fuettere sie als Leckerei an meine Fische.

Das ist gewoehnlich so ein Behaelter, in den ich sie tue. Diese BS sind seit 3-4 Monaten in diesem Behaelter oder laenger. Da sind auch ein paar kleinere bei, die ich da nicht rein getan habe. D. h. sie hatten kuerzlich Nachwuchs.

Der einzige Grund, dass ich das naechste Bild zeige, ist um einen Vergleich zu zeigen zwischen dem Behaelter daneben und dem Behaelter mit den Artemia. Der ArtemiaBehaelter braucht jetzt Futter. Der Behaelter daneben wurde letzte Nacht gefuettert. Da sind Rotifer drin, aber das Konzept ist das gleiche.

Dieses Bild jedoch, da war ich mir nicht sicher, ob ich es wirklich zeigen wollte. Es ist etwas peinlich. Das ist was ich gewoehnlich mit den uebrig gebliebenen Nauplii mache. Ich lasse sie einfach in dem Behaelter, in den sie sie am Anfang getan habe. Ich vergesse, ihn aufzufuellen und das Wasser wird wirklich ekelig. Den Behaelter gibt es schon laenger, als ich mich erinnern kann. Vermutlich ueber 6 Monate. Nornalerweise sind da mehr Brachionus drin. Im Moment sind nur 4 uebrig. Darum kann ich DrHsu's Kommentar nicht verstehen. Ich kann diese Viecher nicht toeten. Sie sterben irgendwann an Altersschwaeche.
Amie
Moderator

Postby Sylvio » Sat Aug 08, 2009 1:57 am

Hi Amie

Es braucht dir doch nicht peinlich sein :mrgreen:
Wir alle lernen und man kann das meiste lernen aus eigenen Erfahrungen.
Ich habe auch so ein verkeimten Behälter aber es ist mir nicht peinlich ihn zu zeigen. :mrgreen:
Dieser steht schon über 2 Jahre unter einer Lampe ohne Belüftung ohne Futter ohne Wasserwechsel.
Nur Frischwasser auffüllen aber erst wenn keine Artemia mehr lebt.

Image

Der eigendliche Sinn war eine Sicherung von der deutschen Art Artemia salina zu mache da man kaum noch Zysten bekommt.

Image

Dieser Wechsel der Bedingungen hat enorm die Dauerzysten produktion angekurbelt.
Nun kann ich auch Zysten ernten die ich dann eingefriere.
Das die Produktion nicht viel abwirft ist klar aber die Art lebt weiter.
Wenn das Wasser verdunstet und der Wasserstand sinkt kann man die Zysten schön mit einen Löffel ernten.

Image

Eine ertragreiche Artemiaproduktion funktioniert nur mit bestimmten lebenden Algen.

Mit 5l braucht man nicht erst anzufangen.

Image

Image

Nur so überleben 99% der Nauplien.
Und man hat saubere Artemias die auch vom Inhalt her gut sind.

Image

MfG Sylvio

Requested translation:

Hi Amie

You don't have to be embarrassed about it.
We are all learning and we learn the most from our own experiences.
I have a container like that loaded with germs but I am not embarrassed to show it.
It has been sitting there for over 2 years under a lamp without aeraetion, food and water changes.
Just add fresh water but only after all the artemia are dead.

Picture 1

The real reason behind it was to secure a source of the german kind for making artemia salina out of the cysts because they are hard to come by.

Picture 2

This change of the environment has increased the cyst production a lot.
Now I am able to harvest cysts which I then keep in the freezer.
The production does not yield a lot but it keeps the variety alive.
When the water evaporates and the water level gets lower it is easy to scrape the cysts off with a spoon.

Picture 3

To produce artemia cysts successfully you need certain types of living algae.

It is useless to get started with 5l.

Picture 4

Picture 5

This is the only way for 99% of the nauplii to survive.
And you have clean artemia with a good food base.

Picture 6

Regards Sylvio
Sylvio

Postby Amie » Sat Aug 08, 2009 4:44 pm

What is this last sentence from Sylvio say? Thanks, Tina.

Amie
Moderator

Postby Amie » Sat Aug 08, 2009 4:49 pm

Fantastic Sylvio, thank you.
I never thought about collecting cysts. What kind of hatch rate do you get?
Amie
Moderator

Postby PaulG » Sat Aug 08, 2009 8:16 pm

Thanks Sylvio & Tina for the Translation.

Sylvio,

What are the large plastic bags full of algae or brine shrimp?
Are the bags sealed?
Canb you explain the purpose of the bags a little more?

Thanks
PaulG
PaulG

Postby Sylvio » Sun Aug 09, 2009 1:17 am

Amie wrote:What is this last sentence from Sylvio say? Thanks, Tina.

Hi Amie

Wenn Artemias nur Bakterien und Dreck fressen sind sie wertlos für die Tiere.
Deshalb wird auch immer wieder von der Artemiafütterung abgeraten da sie auch pathogene Bakterien aufnehmen
können.
Hier mal ein paar Bilder von Artemias die ich nicht mehr den Fischen füttern würde.

If all the artemia eat is bacteria and dirt they are useless for the animals.
That is the reason feeding artemia is discouraged, because they can pick up pathogenic bacteria as well.
Here are a few pictures of artemia that I would not feed to the fish anymore.

Image

Image

Image

So sollten Artemias aussehen

This is what artemia should look like

Image

@ Paul
Faulheit macht erfinderisch,:D und so hat man eine Lösung vieler Probleme.
Man hat relativ wenig Arbeit in gegensatz zu anderen Methoden da man in der Tüte erst Algen zieht
und dann die Artemias.
Auf diese Weise lassen sich auch Tonnen von Brachionus herstellen.
Kurzanleitung:
-man nehme eine saubere Tüte (bei mir ca 70l)
-setzt in der Tüte Salzwasser für die Alge an
-gibt Nährmedium dazu
-impft die Tüte nach einen Tag mit 5l Algensuspension an
-nach einer Woche 14 Tage (je nach Alge) haben die Algen ihren Höhepunkt erreicht
-nun gebe ich einen halben Teelöffel erbrütete Zysten dazu
(erst hatte ich immer einen dazugegeben aber da waren die Behälter nach einer Woche leergefressen
und die Artemias nur halbwüchsig das umsetzen in einen neuen Behälter war sehr aufwendig
deshalb hab ich die Nauplienzahl verringert
-nach weiteren 2 Wochen hat man dann Artemias
Sinn der Tüten ist auch ,wenn alles geerntet ist man sie wegwerfen tut
da erspart man sich das lästige sauber machen und desinfizieren der Behälter.
Wichtig die Tüten gut belüften mit einen Kompressor der stark genug ist.
Achtung
Der Raum sollte einen Abfluss besitzen
Bei mir hat mal die Katze die Tüten als Kratzbaum benutzt und da war das Theater perfekt. :lol:

MfG Sylvio

@ Paul

Laziness creates resourcefulness, :D that way you get a solution to many problems.
You have relatively little work compared to other methods, because you grow the algae in the bags and then the artemia.
You can use this method to get tons of brachionus as well.
Short directions:
- take a clean bag (for me ca. 70l)
- start saltwater for the algae in the bag
- add culture medium
- after one day seed the bag with 5l algae suspension
- after one week or 14 days (depending on kind of algae) the algae has reached its peak
- now I add 1/2 a spoonful of hatched cysts
at first I started with 1 spoonful but then the algae in the bags was consumed within a week. And the artemia were still juveniles and changing them over to a new container was very labor intensive. That is the reason I reduced the amount of nauplii.
- you have artemia after 2 additional weeks
The other reason for the bags is after you have used up the contents you just throw them away. You don't waste time on cleaning and disinfecting of the containers.
It is important to use a strong enough compressor for aeration of the bags.

Important
Your room should have a drain in the floor.
My cat has used a bag once as a scratching post and the mess was perfect :lol:

Regards Sylvio
Sylvio

Postby PaulG » Mon Aug 10, 2009 7:20 am

Thank you Sylvio,

I'm beggining to see a pattern forming here & it has to do with Live Algae as I am only feeding Reed's Instant algae I may have to start a culture up a LOT sooner than I thought I would.

Thanks Again

PaulG

Requested translation:

Ich fange an, hier ein Muster zu sehen und es hat etwas mit lebenden Algen zu tun, da ich nur Reed's Instant Algae fuettere. Ich muss wohl mit einer Kultur viel frueher als ich dachte anfangen.

Vielen Dank noch mal.
PaulG

Postby Amie » Mon Aug 10, 2009 4:10 pm

I never use live algae, at least it's not guaranteed to be. I have actually started a live algae culture from it when I first buy it, so it's pretty fresh. I use glycerin-free nannochloropsis paste from BSD. nanno paste
Amie
Moderator

Postby PaulG » Wed Aug 19, 2009 6:07 am

Amie,

I think you may of hit the nail on teh head with respect to the state of my algae.

I started using the other portion of the bottle that I had frozen som 8 months ago & ther is a HUGE difference in colour! its actually BRIGHT green were as the stuff I had been using is a very very dark green.

I'll empty & scrub the tank out & try try again.

Thanks
PaulG

Translation:

Ich glaube du triffst den Nagel auf den Kopf was den Zustand meiner Algen angeht.

Ich habe angefangen den anderen Teil der Flasche zu verwenden, den ich vor etwa 8 Monaten eingefroren habe und die farblich unterscheiden sie sich sehr stark. Es ist hellgrün wärend das was ich zuvor verwendet habe sehr sehr dunkel grün ist.

Ich werde das Becken leeren, säubern und es nochmal versuchen.
PaulG

Postby PaulG » Sat Oct 31, 2009 1:51 am

Well,

I can quite happily say I have managed to grow out brine shrimp!

All I had to do was attempt to culture algae :shock:

I tried culturing some T-Iso from a mate & it wasn't getting any denser so I left it, about a week and a half later I noticed 'floaties' in teh bottles, on closer look they were brine shrimp, so I left them. When I pulled the bottles today I have adult brine shrimp (many many with egg sacks).

Its a pity as I could really REALLY do with the T-Iso instead of the brine shrimp lol.
PaulG

Previous

Return to Discussion Topics